Wednesday, October 21, 2009

kisah rumah sewa

Dah few weeks aku carik2 rumah sewa since tuan tanah kedaong nk balik rumah dia. Aku carik kat area yang sama jugak sbb aku dah selesa duduk kt area tuh.
Aper aku nak cerita bukan la pasal harga rumah tapi pasal owner2 rumah yang aku kategorikan sebagai boleh bincang & boleh blah.

Kategori boleh bincang.
aku tgk rumah die semlm. owner + agent ader skali. Owner aku panggil Ms Yang (chinese).. price die bukak $650. tapi lepas nego die kasik aku $600. mmg within budget aku. View mmg cun..berangin. mmg aku suke. cume bilik air + dapur nk kene repair skit which is owner kater die akan repair before aku msk without any extra charges.. aku senyum.. aku pikirkan dulu.. later aku kol die balik.

kategori boleh blah.
aku tgk rumah die 2 days before. Owner En Halmi (Melayu). Price still $650 & XNAK nego lgsg dgn alasan die byr installment rumah lagi mahal dari harga sewa. Then dlm 2nd room + hall, ceiling ader kulat which is mmg kene cat balik. if not rumah tuh, xcantik. View okla. ngadap bukit.. Since aku pikir die MELAYU, of course la bley nego. aku ckp aku suke ngan rumah tuh but then aku suh die cat balik whatever yg berkulat before aku masuk.. owner xnak cat. die suruh aku cat sendiri + duit deposit die suruh aku tolak $60 jek utk beli cat.. Aku terpikir. naper plak die nk suh aku cat sendiri.. bukan nie rumah die ker.. then mane cukup $60 beli cat+berus+scrapper lagi? Dengan nada yang sangat berlagak, kalu aku xnak xper. ramai lagi yang berminat dgn rumah die.

jadik kawan2, cube korg pikir.. mcmaner susah nak berurusniaga dgn melayu? sedangkan bangsa lain bley bertolak ansur dgn kiter, knp bangsa kiter sendiri xnak tolong sesama kiter? lebih pedih lagi menyombong xtentu hala.

fikir2kan lah & selamat beramal.. :)

nota: Bukan untuk membanggakan bangsa lain, merendahkan bangsa sendiri atau mencetuskan aper2 isu perkauman. TIDAK SAMA SEKALI. pada aku kiter smue sama.. tetap manusia yang Tuhan berikan akal untuk digunakan sebaiknya.

5 comments:

achik ezam said...

tuan umah aku lagik best..aku pernah jumpe 2 kali je iaitu pada hari aku pindah masuk dan hari aku pindah kuor....langsung takpernah jenguk condition umah..walopon aku pernah call few times sebab ade poblem ngan air lah apelah tapi tak jugak muncul...last2 semua aku wat sindrik...dan2 taim aku nk pulan balik umah dgn selambe badak je dia nk pulangkan sebulan deposit..padahal deposit aku bayar 2 bulan plus utility bills...naseb baek aku pegang lagi agreement umah tue...kolo tak senang2 je dia kelentong..dh tue dia bagik kurang 10 hengget alasan singki sumbat,paip bocor n ade 1 lampu tak idop..lantak ko lah....malas aku nk layan...padahalaku sayang umah tue......huhuhuh

Anonymous said...

Weii.. weii.. no fon asal tukar lagi.. kol me bak ASAP
*kakak posh*

kakak posh said...

Liza...

puhleassee KOL ME BACK > u Know my num rite? +0126891110

KOL ME KOL ME!!!

mizmaleya said...

tuan rumah aku melayu yang baik hati. dia bilang pada satu hari untuk meningkatkan mutu rumahnya:

"NANTI KAMI BIKIN BAR UNTUK U YA MALIA, BARULAH U BOLEH CHILL!"

uncle & auntie umur 50-an.

rock kan owner umah aku? hahaa. chill katanya

*yellow volks* said...

cik mal: beshnyer. owner ko ader lagi xrumah nk disewakan? haha..
mslhnye aku pn dh selamat berpindah.. terlmbt la.